Foment calcula que Catalunya hauria de rebre el 19% d'inversió | Federació Hostaleria i Turisme de les Comarques de Girona

Blog

Foment calcula que Catalunya hauria de rebre el 19% d’inversió

  |   Novetats

Diari de Girona. La patronal sosté que aquestes dades reflecteixen un problema de caràcter estructural.

«Inadmissible» i «intolerable». Així de crítica s’ha mostrat la patronal catalana davant el desequilibri d’inversió per part de l’Estat. Foment del Treball ha lamentat que les arques del país injectessin en l’economia del territori 1.321 milions d’euros l’any passat, menys de la meitat del que li correspondria per la seva aportació en

el PIB. Exigeixen un major pes en el repartiment econòmic i apunten que la proporció de Catalunya hauria de ser del 19%.

Dèficit d’inversions

Foment sosté que aquestes dades reflecteixen un problema estructural i no una incidència puntual, al considerar que el desfasament entre la inversió pressupostada i l’executada es manté des de fa anys. Segons els càlculs de Foment, si es compara la inversió efectivament executada amb la consignació territorialitzada dels Pressupostos de 2023 (posteriorment prorrogats), el grau d’execució va ser del 44,6% el 2023, del 61,2% el 2024% i del 57,4% el 2025. Segons els estudis de Foment, el dèficit acumulat d’inversió en infraestructures a Catalunya va assolir els

49.543 milions d’euros entre 2009 i 2025 degut a la diferència entre les inversions previstes i les que finalment es van executar. L’organització assenyala que aquest dèficit es reflecteix en l’endarreriment d’actuacions estratègiques. Entre elles, més de 5.000 milions d’euros pendents d’executar del Pla de Rodalies; prop de 3.200 milions en projectes de l’aeroport de Barcelona-El Prat; al voltant de 900 milions per a infraestructures hídriques i uns 2.000 milions per al Corredor Mediterrani.

Aquests endarreriments afecten la competitivitat i l’activitat econòmica, al reduir la productivitat, augmentar els costos, dificultar la mobilitat i disminuir l’actractiu de Catalunya per captar inversions i desenvolupar nous projectes industrials.