L'Acústica de Figueres: vint anys de música al rovell de l'ou | Federació Hostaleria i Turisme de les Comarques de Girona

Blog

image_2

L’Acústica de Figueres: vint anys de música al rovell de l’ou

  |   Novetats

Diari de Girona. Nascut a partir d’un cicle de concerts acústics al Casino Menestral, s’ha convertit en un dels festivals més massius del país. Des de demà i fins diumenge ofereix quaranta propostes al centre de la ciutat.

D’un cicle de concerts acústics a la seu del Casino Menestral a estendre la música al centre de Figueres, amb una primera edició amb Kiko Veneno com a cap de cartell i d’aquí a esdevenir en un dels festivals més multitudinaris del país, superant els 100.000 assistents. El festival Acústica celebra aquest any el vintè aniversari convertida en un termòmetre de l’escena musical catalana, amb una quarantena de propostes repartides per diversos escenaris, noms com The Tyets, La Casa Azul, Stay Homas o Queralt Lahoz com a reclam i un dispositiu de seguretat amb càmeres intel·ligents per garantir que no s’excedeixi l’aforament previst a l’escenari principal, la Rambla.

L’embrió de la cita era un cicle de concerts en format acústic al casino, celebrat els anys 2000 i 2001. « Hi cabien unes 300 persones i s’allargava unes setmanes, però era un cicle esperat per la gent que li agradava la cultura, i d’aquí va néixer la idea de reconvertir-lo en un festival urbà, instal·lant al centre de Figueres diversos escenaris, emulant el que es feia en algunes ciutats europees o al Mercat de la Música Viva de Vic», explica el seu impulsor, Xavi Pascual.

En les primeres edicions, 2002 i 2003, hi van passar artistes com el figuerenc Kiko Veneno, Adrià Puntí, Coque Malla i fins i tot Barón Rojo, i va rondar els 3.000 assistents. «En aquell moment el format acústic solia estar molt restringit a la cançó d’autor, i els unpluggeds de l’MTV tot just començaven, per tant, era una dificultat, però també un al·licient, programar grups de pop o rock que fessin un format diferent de l’habitual», explica el director del festival.

Però més que el cartell o les xifres d’assistència, destaca, el que va ser important d’aquelles primeres edicions era «el factor emocional», perquè el festival «feia lluir» el centre històric de Figueres. «Recollíem una demanda d’una part de la societat figuerenca, que demanava que hi hagués vida al nucli antic més enllà de l’horari comercial», apunta.

Quatre dies de música

D’aquells 3.000 assistents del primer any ha passat als més de 120.000 de la darrera edició, ja sense restriccions per la pandèmia, amb què es va generar un impacte econòmic de 3 milions d’euros, segons les dades de l’organització.

Demà hi torna, obrint quatre dies de música gratuïta -amb l’excepció de dues sessions d’Eufòria en concert que seran de pagamentamb què espera reunir més de 100.000 assistents a la capital alt-empordanesa, si el temps ho permet.

Les possibilitats de creixement, reconeix Pascual, són minses, perquè l’aforament és el que és. De fet, enguany 21 càmeres intel·ligents i un ampli dispositiu de seguretat vetllaran perquè la Rambla de Figueres no sobrepassi els 10.640 assistents, el topall del pla d’autoprotecció.

Atent a les tendències musicals

Pel que fa al cartell, assegura que l’Acústica sempre ha intentat «fer costat a l’escena musical catalana», «estant atent a les tendències del moment». «Això fa que el festival sigui encara modern tot i tenir vint anys. Com a aparador musical, hem d’estar alerta a les bandes que han tingut notorietat durant la temporada i ara mateix hi ha una nova generació de músics molt joves que atreu a un públic molt jove», explica, en referència una programació que enguany recull el canvi de cicle musical i generacional, amb una clara tendència cap a la música urbana i The Tyets com a màxim exponent, però també Triquell, Julieta, Figa Flawas, Lal’Ba o Mushkaa.

En aquests anys, el certamen empordanès ha acompanyat les carreres d’artistes com Manel, Joan Dausà, Els Amics de les Arts, Txarango o Oques Grasses. «Són apostes des que ens semblava que tenien coses a dir i actuaven en escenaris més petits, fins a omplir la Rambla», diu Pasqual, que posa com a exemple el cas de The Tyets, que han passat d’actuar l’any passat a l’escenari principal, però a les set de la tarda, a fer-ho a la una de la matinada i com a caps de cartell.

Els del Maresme compartiran cartell amb els empordanesos Cala Vento, Miki Núñez, Buhos, El Pot Petit o la banda Los Niños Jesús de Jordi Évole.

Festa d’aniversari amb Tortell Poltrona com a mestre de cerimònies

Si el festival Acústica va celebrar els deu anys a tocar del Teatre-Museu Dalí, amb Estrella Morente, Pau Riba, Amaral, Martirio o Nacho Vegas interpretant poemes de Salvador Dalí amb l’orquestra de Pascal Comelade i els quinze amb La banda sonora del nostre país, un recital amb Sopa de Cabra, Lluís Gavaldà o David Carabén, aquesta vegada bufarà les espelmes amb Tortell Poltrona com a mestre de cerimònies.

Serà dissabte a les set de la tarda -«en horari familiar, perquè ningú en quedi fora», diu Pascual- i el pallasso comptarà amb músics Albert Pla, Quimi Portet, Judit Neddermann, Joan Garriga, Refree i Judit Farrés, integrants «d’una generació d’artistes que han sigut molt importants per l’Acústica, però també per tota la tradició musical del país»