El pressupost de Territori a Girona creix un 50% fins als 125 milions d'euros | Federació Hostaleria i Turisme de les Comarques de Girona

Blog

El pressupost de Territori a Girona creix un 50% fins als 125 milions d’euros

  |   Novetats

Diari de Girona. En una trobada amb una vintena d’alcaldes del Baix Ter a la seu del Consell Comarcal del Baix Empordà, Sílvia Paneque va reafirmar ahir el seu compromís amb la seguretat de la xarxa viària.

La Generalitat de Catalunya va presentar ahir a Girona els pressupostos del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica per a la vegueria de Girona, que preveuen un augment del 50% en els recursos destinats a inversions, fet que la consellera del departament, Sílvia Paneque, va valorar com «un esforç molt important». En total, i segons va informar el departament, seran 125 milions d’euros els que la Generalitat destinarà aquest 2026 a inversions i millores en diversos àmbits de les comarques gironines.

La principal dotació d’aquestes inversions és la destinada a «la millora de la xarxa viària», va destacar Paneque, amb 61 milions d’euros. En aquest apartat, a més de «les tasques de manteniment de les carreteres», els pressupostos inclouen diversos projectes, com la variant d’Olot i les Preses, perquè les obres puguin començar a principis del 2027 i serà una actuació que, segons la consellera, permetrà «impulsar la licitació ja d’aquestes variants». La inversió prevista per a les variants d’Olot i les Preses és de 6,38 milions; 5,41 milions per al condicionament de la carretera GI 633 entre Colomers i Verges o 4,89 milions per al nou pont sobre el riu Ter i rectificació del traçat de la carretera C-38 entre Sant Pau de Segúries i Camprodon.

També inclou la connexió del carril bici de Celrà fins al límit del terme municipal amb Girona d’1,48 milions i la rehabilitació i reforçament de la galeria subterrània de la carretera C-66 a Celrà de 2,14 milions. Per a la conservació de carreteres destinaran 29,28 milions més.

Energia i habitatge

Tot i que la principal dotació sigui la destinada a la xarxa viària, la consellera també va defensar recursos en matèria de transició energètica i habitatge. En l’àmbit de la transició energètica, Paneque va destacar que és per «avançar», ja que, segons va explicar, «hem vist que encara no estem a bons nivells de contribució de les energies renovables en el mix energètic». A més, va recalcar que, en aquest sentit, ho fan per «impulsar transició energètica» en una demarcació que «si Catalunya va endarrerida, les comarques gironines tenen un especial endarreriment».

Dins d’aquest àmbit, els pressupostos inclouen una inversió de 31,49 milions d’euros per a la construcció de la Plataforma d’R+D+I d’Energies Marines de Catalunya (Plemcat). Aquesta plataforma experimental, que tindrà tres aerogeneradors en una àrea inferior als vuit quilòmetres quadrats, busca posicionar Catalunya com un referent internacional en el desenvolupament de l’eòlica marina a la Mediterrània. A més, també es preveu una inversió d’1,1 milions d’euros per a la compra i implantació d’un parc solar a la part clausurada de l’abocador de Puigpalter, al Pla de l’Estany, a través de L’Energètica.

En l’àmbit de l’habitatge, la consellera va expressar que hi ha «una quantitat significativa», que permetrà construir al voltant «d’uns 500 habitatges» a la demarcació. En concret, els pressu

Paneque va dir que es destinarà una part «significativa» del pressupost per fer «uns 500 habitatges»

postos preveuen actuacions a Girona, amb el Pla de Baix de Domeny i la riera Bullidors, amb una inversió de 2,4 milions d’euros; a Lloret de Mar, amb 68 habitatges a l’avinguda de Blanes i una aportació de 662.104 euros; a Blanes, amb 80 habitatges a l’avinguda Europa i una inversió de 484.028 euros; i a Figueres, amb 51 habitatges a l’avinguda Costa Brava i una aportació de 672.430 euros. Tot i destacar que aquestes són les més destacades, Paneque també va remarcar que hi haurà «d’altres» zones de la província que es beneficiaran.

A banda de les inversions en habitatge i transició energètica, els pressupostos també inclouen actuacions en matèria de promoció turística, amb una partida d’11,27 milions d’euros, on destaca la inversió a la Vall de Núria per consolidar el projecte ECOVALL i desplegar les actuacions vinculades a la nova concessió fins al 2055, i els més de 6 milions d’euros destinats a Vallter 2000 per a millores en les instal·lacions.

Paneque va assegurar que «el Govern, quan signa un pacte, el compleix» i va defensar el compromís de la Generalitat amb el Campus de Salut de Girona. Així va ser la resposta de la consellera a les crítiques de la de Junts de Girona que havien qualificat de «fum» l’acord entre el Govern i el consistori per preservar el parc Vilamitjana. En aquest sentit, la consellera va reivindicar que «si algú ha desencallat el projecte del nou Trueta és aquest Govern» i va destacar l’«impuls molt important» que ha tingut durant els darrers dos anys.

Compromís amb el Baix Ter

Així mateix, Sílvia Paneque va refermar també ahir el seu compromís per millorar la seguretat de les carreteres del Baix Ter que, segons va remarcar, acumulen «problemes molt evidents» de sinistralitat. El Govern invertirà uns 50 milions d’euros en els pròxims anys per afavorir la seguretat i les condicions en diferents carreteres. A més, el Govern ha anunciat que preveu

que el projecte de la carretera de la Pera a Gualta estigui projectat i a exposició pública aquest 2026 i que es pugui licitar a partir de l’any vinent. Per explicar les actuacions previstes, la consellera es va reunir a la tarda amb una vintena d’alcaldes de la zona al consell comarcal del Baix Empordà.

Paneque va remarcar que l’objectiu és transformar una xarxa viària que presenta «problemes de seguretat molt evidents» amb carreteres més amples i amb vorals que permetin reduir la sinistralitat i les víctimes mortals. «L’objectiu és posar al dia el sistema viari del Baix Ter», va afirmar.

La consellera de Territori va explicar que aquesta tardor el Departament licitarà les obres dels trams entre Colomers i Verges, a les carreteres GI-633 i GI-634, així com les del tram entre Serra de Daró i Parlavà, a la GI-643. En aquest últim cas, el projecte, actualment està en fase d’audiència pública, preveu una inversió de set milions d’euros per eixamplar 3,3 quilòmetres de carretera fins als deu metres d’amplada, construir dues rotondes als accessos de Sant Iscle i Fonolleres i adequar noves parades d’autobús.