El Mot obre una finestra a les pors en la novena edició | Federació Hostaleria i Turisme de les Comarques de Girona

Blog

El Mot obre una finestra a les pors en la novena edició

  |   Novetats

El Punt. El festival de literatura de Girona i Olot, previst del 16 al 25 de març amb el comissariat d’Àlex Martín, anuncia Massimo Carlotto, Chris Offutt, Rosa Montero i Carlos Zanón com a primers autors.

Els que hi entenen asseguren que l’ésser humà és capaç de mentir fins a dues-centes vegades al dia, mentides insignificants i indolores la major part de vegades, com ara desitjar bon dia al veí d’escala que més aviat ens cau malament. En canvi, ningú no ha quantificat encara quantes reaccions de por ens paralitzen diàriament, sigui d’una manera molt concreta (la consulta de l’extracte del banc) o més intangible (algun dia em moriré). El novè festival Mot de literatura de Girona i Olot es proposa, del 16 al 25 de març i amb el lema Pànic. Literatura i por, aprofundir en una de les emocions més esteses i pertorbadores del món actual (“tots passem por, cada dia”, va dir Glòria Granell, una de les directores del festival, junt amb Judit Badia) a través d’alguns dels escriptors que hi han fet front en la seva obra. Amb el programa encara obert i pendent de confirmacions, ja es pot anunciar que hi participaran l’italià Massimo Carlotto, el nord-americà Chris Offutt, els madrilenys Rosa Montero i Xavier Aliaga, els barcelonins Carlos Zanón, Núria Cadenes i Andreu Martín, i el cassanenc Jordi Dausà. En seran uns quants més, que s’aniran anunciant fins al febrer, amb la voluntat d’abordar el tema des del màxim de facetes (la por a la violència, l’abús i el maltractament; la por infantil; el caràcter terrorífic que pot adquirir la naturalesa; la por a l’altre; la por des d’un punt de vista històric i social, o la por com a entreteniment), incloses les arts plàstiques i el cinema, com va desvelar el comissari d’aquesta edició, l’assagista, crític literari, professor i director de la col·lecció “crims.cat” de l’editorial Clandestina, Àlex Martín Escribà.

La por, certament, és molt a prop del gènere negre i la literatura policíaca, però també del fantàstic, la ciència-ficció i el terror, gèneres d’un gran arrelament popular, segurament perquè encara avui, com havia assenyalat Søren Kierkegaard, “la por és la gran malaltia mortal de la nostra societat”. De tota manera, existeixen ja prou festivals dedicats a la novel·la negra perquè el Mot hagi decidit afrontar la temàtica també des d’altres angles (novel·la psicològica, distòpica, de baixos fons) que posaran en evidència el seu caràcter polimorf al llarg de la dotzena de converses previstes.

La programació arrencarà a Girona, del 16 al 18 de març, i es traslladarà a Olot del 23 al 25 de març, amb les seus ja habituals de la biblioteca Carles Rahola i la sala El Torín, respectivament. El Ver-Mot dels dissabtes es manté a la plaça de braus d’Olot, i a Girona, seguint la voluntat d’implicar-hi els barris, es farà a Vista Alegre. Hi haurà, a més, dos clubs de lectura i les càpsules de vídeo Les Veus del Mot, estrenades durant la pandèmia i que s’han mantingut com un ric arxiu documental consultable al web https://festivalmot.cat.

Mons pertorbadors

Entre els autors invitats, Àlex Martín va destacar la presència de Massimo Carlotto (Pàdua, 1956), acusat fa trenta anys d’un assassinat que el va empènyer a fugir d’Itàlia, que parlarà sobre la por a la justícia a partir de dues de les seves novel·les: La vida fugint i La oscura inmensidad de la muerte. Per la seva banda, el nord-americà Chris Offutt (Haldeman, 1958), guionista de sèries com ara True blood, abordarà la por a la natura a partir d’obres seves com ara Los cerros de la muerte i Los hijos de Shiffy, en què presenta “una natura no pas bucòlica, sinó endimoniada”, va advertir Martín d’aquest deixeble de James Salter i Frank Conroy.La novel·la negra hi serà representat per Carlos Zanón, i Rosa Montero reflexionarà sobre els mons alternatius concebuts per evadir-nos de la realitat. En un dels Ver-Mot, Núria Cadenes i Andreu Martín parlaran de “La por i la realitat”, i Xavier Aliaga i Jordi Dausà introduiran la crònica negra a “La por a la pàgina en blanc”.