Girona entra en el «top 5» de províncies amb més turistes nacionals i estrangers | Federació Hostaleria i Turisme de les Comarques de Girona

Blog

2

Girona entra en el «top 5» de províncies amb més turistes nacionals i estrangers

  |   Novetats, Principal

Diari de Girona. Un estudi de Telefónica, basat en l’anàlisi dels desplaçaments, destaca la presència de les comarques gironines a la part alta dels dos rànquings.

Les comarques gironines han entrat per primera vegada entre les cinc principals destinacions del turisme nacional. La província ha ocupat aquest estiu la cinquena posició en el rànquing de territoris que han rebut més visitants procedents d’altres punts de l’Estat, només per darrere de Barcelona, Madrid, València i Alacant. Girona també ha aconseguit situar-se en el cinquè lloc de la classificació del turisme internacional, per davant d’Alacant i per darrere de les Illes Balears, Barcelona, Madrid i Màlaga. D’aquesta manera, Girona, Barcelona i Madrid són les úniques tres províncies espanyoles que figuren simultàniament entre les cinc primeres destinacions del turisme intern i de l’internacional.

Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi de mobilitat turística elaborat per Telefónica a través de Smart Steps, una plataforma que utilitza intel·ligència artificial i anàlisi massiva de dades per estudiar els moviments de població. L’informe ha analitzat els desplaçaments turístics registrats durant els mesos de juny, juliol i agost i la primera quinzena de setembre, un període que concentra bona part de l’activitat turística anual, especialment a les destinacions del litoral.

L’estudi constata que el turisme intern ha mantingut un comportament similar al de l’estiu passat, amb un volum important de desplaçaments cap a segones residències i zones del litoral. En aquest context, la presència de Girona entre les cinc principals destinacions situa la província al costat d’alguns dels territoris amb més capacitat d’atracció turística del conjunt de l’Estat.

La coincidència de la província en els dos rànquings és un dels aspectes que destaca l’informe de Telefónica. Mentre que algunes destinacions tenen un pes especialment important en el mercat nacional i d’altres depenen en major mesura de l’arribada de turistes estrangers, Girona figura entre els territoris que combinen una elevada presència en tots dos segments.

Pel que fa al conjunt d’Espanya, l’estudi identifica el Regne Unit, França i Alemanya com els tres principals mercats emissors de turistes internacionals durant aquest estiu. L’informe, però, no detalla el pes específic de cadascun d’aquests països en les arribades a les comarques gironines.

Diferències entre models

L’anàlisi de Telefónica també permet observar diferències importants en l’origen dels visitants segons la tipologia de destinació. El turisme de natura i rural ha estat majoritàriament nacional, amb un 84,3% dels desplaçaments procedents del mercat intern. Aquesta proporció encara és més elevada en el turisme cultural, on els residents a Espanya representen el 87,6% dels viatges.

En canvi, les destinacions mediterrànies de sol i platja presenten un pes més important del turisme internacional. Segons l’estudi, els visitants estrangers representen el 29,8% d’aquest segment, el percentatge més elevat després del registrat als arxipèlags.

Es tracta de modalitats que conviuen a les comarques gironines, on l’activitat turística combina el pes de la Costa Brava amb el de les destinacions de muntanya, l’interior i el patrimoni cultural.

Radiografia a mòbil

L’estudi s’ha elaborat amb Smart Steps, una eina de Telefónica que permet analitzar els desplaçaments de grans grups de població a partir de dades de telefonia mòbil. La plataforma utilitza informació de milions de línies, que és anonimitzada, categoritzada, agregada i extrapolada per identificar els patrons de mobilitat turística.

Aquest sistema permet estudiar com es mouen els visitants, quines destinacions concentren més activitat i en quins períodes es produeixen els principals desplaçaments. A diferència de les estadístiques hoteleres tradicionals, basades en els registres dels establiments d’allotjament, l’anàlisi de la mobilitat ofereix una perspectiva diferent del comportament dels turistes.

El director de Dades i Intel·ligència Artificial de Telefónica Tech, Carlos Martínez, explica que aquesta informació permet a empreses i administracions públiques «identificar patrons per anticipar demandes, alleujar la pressió en zones saturades i fomentar el turisme sostenible». Segons Martínez, les dades també poden ajudar a planificar infraestructures, distribuir recursos i prendre decisions sobre la gestió de les destinacions.

La posició de Girona en les classificacions de Telefónica coincideix amb un any de rècords per al sector hoteler de les comarques gironines. Segons les últimes dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), els hotels de la província han allotjat 3.919.887 viatgers entre gener i setembre del 2026, un 2,9% més que durant el mateix període de l’any passat. Les pernoctacions també han assolit un màxim històric, amb 11.591.013 nits, un 2,5% més. Són les xifres més elevades de la sèrie estadística, que es remunta al 1999.

El creixement ha estat especialment intens entre els turistes residents a Espanya, que han generat 3,7 milions de pernoctacions, un 5,9% més que l’any passat, mentre que les nits dels visitants estrangers han augmentat un 1%, fins als 7,89 milions. Pel que fa al nombre de clients, els hotels gironins han rebut 1,63 milions de viatgers residents a Espanya, un 4% més, i 2,29 milions de procedents de l’estranger, un 2,1% més. Unes xifres que, amb una metodologia diferent de la utilitzada per Telefónica, també constaten el creixement de l’activitat turística a la demarcació.

En el conjunt d’Espanya, el turisme estranger està registrant un important creixement, de manera que enguany previsiblement s’arribarà per primera vegada la icònica xifra de 100 milions.

Segons Exceltur, en la demanda internacional, va destacar el creixement de la despesa i l’excel·lent embranzida del mercat estatunidenc (+14% en afluència). Per part de la demanda nacional, la despesa turística dels espanyols va créixer un 4,8% dins del país i un 8% en viatges a l’exterior. L’activitat estival va permetre aconseguir una creació de 105.000 ocupacions a tot l’Estat en el sector al final de setembre.