El Ripollès i la Cerdanya reben el Tour amb passió
Diari de Girona. El Tour de França va passar ahir pel Ripollès i la Cerdanya. Des del 2009 que la província de Girona no rebia la gran de les grans voltes, i si bé la Volta a Catalunya, més habitualment, o La Vuelta, l’estiu passat, ja apropen els millors ciclistes del món a una demarcació acostumades a veure’ls entrenar per les seves carreteres, res, absolutament res, pot igualar-se a l’espectacle que representa el mallot groc.
A Ripoll va notar-se de valent amb milers de persones als carrers i balcons, i amb el gran focus d’espectadors a la Plaça de l’Ajuntament. Arreu del poble, molts tenien la sort de poder gaudir el Tour des de la porta de casa seva, i fins i tot des del garatge. Ernest Freixa explicava eixerit que, «com passen per davant de casa, s’ha d’aprofitar!», i el muntatge feia patxoca: «Fa dies que el tenim pensat, amb les cadires i les senyeres», comentava. El seu fill, Roger, esperava il·lusionat «un esdeveniment internacional a casa nostra, que és una cosa que es veu només un cop a la vida, com diuen, i ho veiem aquí Ripoll!». Casa i espectacle, de fet, van ser les paraules més repetides per tothom.
Just a l’altre costat de carrer hi havia els nens i nenes del casal de l’Escola Vedruna de Ripoll, que estaven «superemocionats i emocionades», com deia la seva monitora, Èlia Palau. «Molts han portat pícnic
Ripoll va omplir-se de gom a gom «amb ambient de poble» per saludar els millors ciclistes
La Collada de Toses va engreixar el gruix d’espectadors per les restriccions de públic en territori francès
i dinarem aquí plegats esperant que passin els ciclistes, estan molt contents, però crec que és més l’espectacle, encara són petits!», afegia mirant-se’ls somrient. La mainada encara estava tranquil·la, però es va esvalotar amb el llançament de llaminadures, barrets i samarretes de la caravana.
Ara bé, no tot eren ripollencs, a Ripoll. Un grup de quatre joves danesos també van apropar-se a animar els seus compatriotes Jonas Vingegaard, «que va de líder!», com recordaven, Mads Pedersen, o Magnus Cort, el bigoti més famós del pilot, aquests dos últims escapats. William Yde, Lukas i Ida Ahrensback, i Sarah Madsen eren de vacances a Platja d’Aro i van aprofitar «la bona oportunitat». Era el primer cop que veien Ripoll i van gaudir d’un trajecte «molt bonic, amb les muntanyes, passant per Banyoles i Olot».
D’Olot, justament, però amb bici i passant pels colls de la Cantina i Coubet, venien Eloi Arias i Anna Pérez. Com que van arribar amb temps, van asseure’s a prendre alguna cosa, però poc s’esperaven trobar «la millor taula possible», a primera línia i amb excepcionals vistes al Tour, que van esperar compartint pizza i cervesa. Feien enveja, i de la bona, però són grans aficionats de la cursa –«normalment seguim el Tour, sempre a França, i tenim la llet que ara està aquí!», celebraven– i, havent vingut pedalant, s’havien guanyat el privilegi.
El gaudi, també se’l tenen merescut la colla de voluntaris que es van aplegar ahir per fer possible l’espectacle del pas del Tour per Ripoll. Després d’anar rebent les indicacions necessàries al llarg de la setmana passada, van trobar-se a les 10 h per començar a prepararho tot i no van plegar fins a les 17 h. «Soc d’aquí Ripoll, i sempre que s’ha de donar un cop de mà, el donem!», explicava Quim Asensi Fernández. Tots els voluntaris estaven acompanyats d’un agent de protecció civil, i amb ell hi havia en Josep Carbonell. «El Tour és espectacle i emoció, i veure’l aquí a casa és genial, es viu amb ambient de poble», van afirmar.
Campdevànol i Toses, clau
El recorregut tenia dos punts clau en la província. En el primer d’ells, l’esprint intermedi a Campdevànol, el guanyador, Pedersen, no va poder aprofitar els punts (que ningú va disputar-li) per enfundar-se el mallot verd (se’l va quedar Pogacar), però, en el segon, el francès Alex Baudin va fer la feina per vestir el de punts i ser el nou líder de la muntanya. A tots dos llocs, això sí, la gent també va viure amb passió el pas del Tour de França, com també a Puigcerdà.
El punt neuràlgic del pas dels ciclistes per la província va ser la Collada de Toses, més plena del previst per les restriccions de públic a França, que van dur aficionats de la Catalunya Nord. Josep Recasens, per exemple, explicava a l’ACN que tenien apartament llogat a Les Angles, però va baixar a Toses. Eulàlia Franquesa, veïna de Nevà, va comentar, també a l’ACN, la «sorpresa» de veure tanta gent, i que veure el Tour a casa és «molt divertit». Ells i milers de persones més van poder gaudir del millor espectacle que ofereix el ciclisme de competició, el Tour, i van fer-ho prop de casa, a terres gironines.

