Sánchez citarà la patronal i els sindicats per a un «contracte social» sobre IA | Federació Hostaleria i Turisme de les Comarques de Girona

Blog

Sánchez citarà la patronal i els sindicats per a un «contracte social» sobre IA

  |   Novetats

Diari de Girona. El cap de l’Executiu espanyol assegura que «l’autoregulació no funciona» i presenta un pla impulsat pel Govern per intentar reconduir l’impacte d’agència artificial en el mercat laboral.

El Govern convocarà a partir del pròxim mes d’octubre els sindicats i la patronal per analitzar i intentar reconduir l’impacte de la intel·ligència artificial en el treball. «Un nou contracte social per a la IA», segons el va definir ahir Pedro Sánchez, per «posar al nostre país les persones al centre de totes les prioritats» i reforçar la seguretat dels treballadors davant els canvis provocats per aquesta nova tecnologia.

Durant la presentació del Pla per a un desplegament responsable de la IA, ahir a La Moncloa, el cap de l’Executiu va defensar la creació d’«uns estàndards mínims entre totes les nacions» en el desenvolupament de la intel·ligència artificial abans de viatjar a Nova York per participar en l’Assemblea General de les Nacions Unides, on aquesta qüestió centrarà bona part del seu missatge i de la seva agenda. Abans que sigui «massa tard», va insistir Sánchez, tot remarcant que el desenvolupament de la IA és un «desafiament» en què Espanya no es vol quedar enrere. Un pla, va subratllar, «perquè Espanya aprofiti les oportunitats que la IA ofereix a la nostra economia, però que posa al centre la seguretat ciutadana, la confiança i la protecció dels més vulnerables, començant pels menors».

«Democratitzar» la IA

Sánchez va negar que els incentius dels tecnòlegs puguin estar «alineats amb l’interès general», per la qual cosa va concloure que l’«autoregulació no funciona». «La IA sense el control de la intel·ligència humana col·lectiva és caos i, probablement, estupidesa», va advertir, per defensar la necessitat d’actuar de manera «urgent» per «democratitzar» la IA. «Amb supervisió i traçabilitat», perquè el seu impacte en la prosperitat i la democràcia sigui positiu, va especificar.

«Alguns magnats continuen defensant que la regulació és enemiga de la innovació. No poden estar més equivocats. Seria bo que els

«Posar a les persones al centre de totes les prioritats» és l’objectiu declarat de La Moncloa

tecnòlegs del present no caiguessin en el mateix error en què van incórrer els magnats del passat. Ningú no està per damunt de l’interès públic. Enlloc està escrit que el progrés tecnològic garanteixi el progrés social. Depèn de nosaltres que això passi», va argumentar Sánchez.

El pla del Govern, que servirà de guia per a les reunions amb els agents socials, passa per combinar les potencialitats socials i econòmiques de la IA amb la seguretat en la seva adopció. D’aquí que es pretengui «reforçar el nostre múscul tecnològic» amb projectes estratègics, orientats a una major autonomia i a la lluita contra l’emergència climàtica, així com en els àmbits de l’energia o la salut, a més d’apostar per la formació.

«Adaptarem el currículum de secundària i la FP per aprendre a utilitzar la IA i a conviure-hi, però també perquè el desplegament de la IA no perjudiqui el seu procés d’aprenentatge», va assenyalar el cap de l’Executiu.

L’altra pota del pla se centra a construir una governança de la IA en què «el flanc de la seguretat serà una prioritat absoluta». Aquesta qüestió s’abordarà mitjançant el reforç de la ciberseguretat i l’increment de la supervisió davant els «models de frontera més ofensius».

Els drets de la infància

L’agenda del president del Govern durant el seu viatge aquesta setmana a Nova York per participar en la setmana d’alt nivell de l’ONU tindrà un focus especial en aquesta qüestió. Avui intervindrà en un diàleg d’alt nivell centrat en la protecció dels drets dels infants davant la IA i dijous, a Boston, pronunciarà un discurs a la Universitat de Harvard en el Fòrum John Kennedy, emmarcat en assumptes tecnològics i digitals.

La intenció és abordar els riscos i les oportunitats de la IA, però també les implicacions des del punt de vista dels tecnòlegs, per la concentració de poder i el seu efecte en la democràcia.

Des de l’Executiu es valoren positivament les iniciatives que s’estan plantejant en aquesta línia tant a l’ONU com des de la Xina, juntament amb altres països del Sud Global, amb el desig que ocupin un lloc central en la discussió global. Així mateix, aplaudeixen el discurs recent de la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, per posar límits al poder de les grans empreses tecnològiques i prohibir l’accés a les xarxes socials als menors de 13 anys.