Ofensiva dels grans grups d’alimentació per frenar la marca blanca
La Vanguardia. Danone, Nestlé, PepsiCo o Kraft moderen preus i canvien formats davant la pèrdua de quota
La inflació dels últims anys ha fet que perdin volums de venda, mentre gran part de consumidors es passaven als aliments amb marca de distribuïdor, de mitjana més barats. A Espanya, per exemple, la marca blanca ha arribat a quotes rècord, amb un 44,5% segons dades de Kantar Worldpanel. Ha passat el mateix en altres mercats occidentals.
La preocupació per recuperar terreny al cistell de consum ha marcat la presentació de resultats que multinacionals com Danone, Nestlé, Kraft o PepsiCo han dut a terme els últims dies, i han promès una revisió de preus més enllà d’ofertes puntuals per intentar atreure compradors. “Les promocions ja no són tan efectives com abans”, va dir el director financer de Kraft, Andre Maciel, en una trucada amb analistes el febrer, de manera que l’empresa pot fer retallades de preus més àmplies. “Hi ha llocs en què també preveiem canvis en el preu base en lloc de simplement una promoció”, va afegir. Les vendes del grup es van reduir un 3% el 2024, fins als 25.846 milions de dòlars (24.910 milions d’euros). En aquell exercici, els preus dels seus aliments, que inclouen marques com Oscar Mayer, Philadelphia o les salses Heinz, van augmentar un 1,4%.
La resistència que havien mostrat fins ara grans multinacionals a ajustar preus ha dut a enfrontaments sense precedents entre cadenes de supermercats i fabricants. El cas més sonat ha estat el de Carrefour i PepsiCo. La cadena francesa va vetar productes de la companyia dels Estats Units a diversos mercats, entre els quals Espanya, perquè, segons afirmava, que eren massa cars i no els sortia a compte mantenir-los als lineals. El propietari de marques com Lay’s, Ruffles, Doritos, Gazpacho Alvalle o Pepsi ha vist com les vendes del quart trimestre del 2024 van caure un 0,2% fins als 27.800 milions de dòlars (26.790 milions d’euros). En el conjunt de l’any, amb prou feines van avançar un 0,4%, amb 91.854 milions de dòlars facturats.
El cost de producció dels aliments baixa a Espanya, amb cinc mesos de taxes negatives
El director executiu, Ramón Laguarta, va explicar als inversors que llançaran formats més petits per oferir un rang de preus més variats. Les rebaixes, en tot cas, no seran generalitzades, sinó “quirúrgiques”, va assenyalar, en funció de cada marca.
Danone i Nestlé també han posat la recuperació de quota de mercat com a màxima prioritat. La multinacional francesa ja ha començat a reduir preus a Europa, amb una baixada de l’1,2% l’últim trimestre del 2024. Una estratègia que sembla que els ha funcionat: les seves vendes d’aquest període han crescut un 1,8%. Precisament, la pèrdua de quota de mercat, sobretot en el segment dels iogurts i altres lactis, va ser l’argument que va donar el grup per tancar la històrica fàbrica de Parets el Vallès, que va vendre l’any passat a Bonpreu.
Nestlé, per la seva banda, també revisarà l’estratègia de preus després d’uns anys de pujades que n’han perjudicat les vendes totals. El mateix president de Nestlé, Paul Bulcke, va dir al canal de
televisió suís TeleZüri al novembre que les pujades de preus havien anat massa lluny i que cal fer marxa enrere en alguns mercats.
L’estratègia dels grans de l’alimentació pot tenir un efecte arrossegament a tota la cadena. A Espanya els fabricants ja redueixen preus, amb sis mesos en taxes negatives, tal com indica l’índex de preus industrials ( IPRI). Això no passava des de juliol del 2019. Uns costos de producció més baixos han fet que els elaboradors d’aliments disminueixin els preus després de les intenses pujades del 2022, quan es va arribar a increments de més del 20%, destaca David Tinajero, economista d’ Afi.
“Les pujades han anat massa lluny”, reconeixia el president de la multinacional Nestlé
Això té a veure amb la relaxació de la inflació dels aliments que hem vist els últims mesos. “Tot i que l’ IPRI és més volàtil –continua Tinajero– funciona com a indicador avançat els últims mesos, i
tindrà un impacte en la inflació”, afirma.
Alguns aliments, com ara l’oli d’oliva, acumulen baixades de doble dígit els últims dos mesos. Tot això, juntament amb el canvi d’estratègia dels grans de l’alimentació, augura una millor època per al cistell de consum.