La taxa d’inflació a Girona es dispara fins al 5,5%
Diari de Girona. Els carburants, encarits per la guerra de l’Iran, situen l’IPC en el nivell més elevat des del febrer de 2023n La pujada de preus és molt superior a la registrada a Catalunya i el conjunt d’Espanya.
Girona va tancar el setembre amb una inflació interanual del 5,5%, sis dècimes per sobre de la mitjana espanyola, situada en el 4,9%, i un punt per damunt de la catalana, del 4,5%. L’encariment de l’energia ha accelerat l’augment dels preus a les comarques gironines, on l’índex de preus de consum (IPC) supera el 5% per primera vegada en tres anys i mig. La taxa s’acosta a la del febrer del 2023, quan va arribar al 5,8%.
Les dades definitives de setembre publicades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE) mostren que la pressió sobre els preus s’ha intensificat durant els darrers mesos. A Girona, la inflació ha augmentat set dècimes respecte de l’agost, mentre que al conjunt d’Espanya l’increment ha estat de sis dècimes. En la comparació mensual, en canvi, tots dos àmbits registren la mateixa pujada: un 0,3%.
La trajectòria gironina reflecteix aquesta acceleració. L’any va començar amb una taxa interanual del 2% i, durant els primers mesos, l’indicador va oscil·lar al voltant del 3%. Al juliol ja havia avançat fins al 4,2%; a l’agost va arribar al 4,8%, i al setembre ha assolit el 5,5%.
Al conjunt d’Espanya, la inflació acumula tres mesos consecutius d’increments i dos mesos per sobre del 4%. El registre de setembre, que confirma l’estimació avançada a finals del mes passat, és el més elevat des del febrer del 2023, quan la taxa estatal es va situar en el 6%.
L’electricitat, el gas i els carburants concentren una part important de l’encariment a Girona. Aquest conjunt de productes costa un 19,4% més que el setembre del 2025 i ha augmentat un 4% només respecte de l’agost. La guerra a l’Orient Mitjà ha pressionat a l’alça el petroli i també el gas i la llum. Durant el setembre, l’electricitat al mercat majorista ha arribat al nivell més car dels últims quatre anys.
En l’àmbit estatal, els carburants tornen a ser el principal factor del repunt. El Ministeri d’Economia, Empresa i Comerç assenyala que l’augment interanual també s’amplifica per l’anomenat efecte base: la comparació es fa amb un setembre del 2025 en què els combustibles es van abaratir, abans de tornar a pujar.
Les diferències entre els preus actuals i els de fa un any són especialment pronunciades en alguns productes energètics. A Espanya, els combustibles líquids s’han encarit un 64,7%, el gasoli acumula una pujada del 34% i la gasolina costa un 27,5% més. El grup del transport registra una inflació del 10,5%, un punt superior a la de l’agost, impulsada pels combustibles i lubricants dels vehicles particulars. També hi contribueix el transport aeri de passatgers, perquè els bitllets s’han abaratit menys que el setembre de l’any passat. A Girona, l’augment interanual del conjunt del transport és del 9%.
La pujada dels preus s’estén, però, a moltes altres despeses. A les comarques gironines, l’aigua i els serveis vinculats amb l’habitatge s’han encarit un 11,3% en un any. Els allotjaments turístics han augmentat un 8,2%; els serveis de cures hospitalàries, un 7,7%, i la roba i el calçat, un 7%.
La tornada a les aules també arriba amb increments en els serveis educatius. A Girona, els preus de l’educació infantil i primària són un 4,9% superiors als del setembre del 2025, mentre que els de secundària han pujat un 7,4%. Els lloguers, per la seva banda, registren un augment de l’1,5%.
Els aliments s’han encarit un 2,1% a la província. Al conjunt d’Espanya, el grup d’aliments i begudes no alcohòliques presenta una taxa interanual del 2,7%, la més elevada des del març. Els ous acumulen una pujada del 12,3%, seguits de les llegums i hortalisses, amb un 9,8%, i les fruites, amb un 9,6%. Entre els productes amb increments més intensos també destaquen les baies fresques, que costen un 47,4% més que fa un any.
Malgrat aquestes pujades interanuals, el Ministeri d’Economia destaca que els preus alimentaris han baixat un 0,4% des de l’inici de la guerra a l’Iran. D’altra banda, la taxa interanual del grup d’aliments i begudes no alcohòliques és quatre dècimes inferior a la que hi havia al començament del conflicte. Es tracta de dues comparacions diferents: una mesura l’evolució dels preus durant aquest període i l’altra, el canvi en el ritme d’encariment respecte d’un any enrere.
La inflació subjacent espanyola, que exclou l’energia i els aliments no elaborats, també augmenta. Al setembre se situa en el 3,1%, dues dècimes més que a l’agost. La inflació calculada a impostos constants, que elimina l’efecte dels canvis tributaris, arriba al 5,4%, mig punt per sobre de l’IPC general. Aquesta diferència reflecteix l’efecte moderador de les mesures fiscals sobre els preus.
El Govern afronta aquestes dades amb el tercer paquet de protecció per a les famílies i les empreses afectades pel conflicte a l’Orient Mitjà. Aprovat a finals de setembre i pendent de convalidació al Congrés aquesta setmana, el decret elevarà a 12.000 milions d’euros l’import del conjunt de mesures anticrisi desplegades des del març.
Entre les actuacions hi ha la rebaixa de 20 cèntims per litre de carburant, que es mantindrà al novembre. En canvi, finalment no s’activaran les reduccions fiscals de la factura elèctrica que s’havien plantejat: la baixada de l’IVA del 21% al 10% i la reducció de l’impost especial sobre l’electricitat.
El ministeri que dirigeix Carlos Cuerpo explica que la inflació interanual de l’electricitat s’ha situat en l’11,4%, per sota del llindar del 15% previst per activar aquestes rebaixes.
Sí que continua vigent la limitació de les pujades de la tarifa d’últim recurs (TUR) del gas natural, a la qual estan acollits més de tres milions de consumidors. Aquesta tarifa es revisa trimestralment. El mecanisme limita al 35% l’increment del cost del gas incorporat al càlcul, de manera que la pujada final de la TUR queda al voltant del 15%. La limitació s’aplicarà també en les revisions de l’1 de gener, l’1 d’abril i l’1 de juliol, fins que s’hagi recuperat el dèficit generat.
En la comparació entre setembre i agost, el canvi de temporada ha tingut un paper destacat. A Girona, la roba i el calçat s’han encarit un 8%, per sobre del 6,9% del conjunt d’Espanya, coincidint amb l’arribada de les col·leccions de tardor i hivern. El parament de la llar ha pujat un 3% a les comarques gironines i l’ensenyament, un 1,2%. Els aliments, en canvi, no han variat.
A Espanya, el grup de l’habitatge registra un increment mensual de l’1,1%, principalment per l’electricitat i els combustibles líquids. Per productes, destaquen les hortalisses, amb una pujada del 18,5% respecte de l’agost, i els combustibles líquids, amb un 12,4%.
La pujada mensual del 0,3% de l’IPC estatal és quatre dècimes inferior a la de l’agost, però és la més elevada en un setembre des del 2021. Amb aquest resultat, Espanya encadena vuit mesos consecutius d’augments mensuals.

