La fi de la temporada alta destrueix més de 22.000 llocs de treball
Diari de Girona. Tot i la caiguda del nombre d’ocupats, Girona té 7.600 treballadors més que a l’octubre de fa un any
La fi de la temporada alta i l’estiu es fa notar al mercat laboral gironí. Només a l’octubre s’han destruït 7.937 llocs de treball, segons les dades d’afiliació a la Seguretat Social del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions, que se sumen als més de 14.300 perduts al setembre. En total, la sortida de la temporada turística ha esborrat més de 22.000 llocs de treball en dos mesos. Tanmateix, no tots aquests llocs corresponen necessàriament a residents de les comarques gironines, ja que el mercat laboral gironí també es nodreix a l’estiu de persones procedents de fora de la demarcació que es desplacen per treballar durant la temporada.
Amb aquesta davallada, les comarques gironines tanquen l’octubre amb 368.487 afiliats, un 2,1% menys que al setembre (376.424). Tot i la caiguda mensual, el balanç interanual continua sent positiu. A l’octubre del 2024 hi havia 360.867 afiliats, és a dir, en comparació amb l’any passat hi ha uns 7.600 treballadors més.
En paral·lel a la destrucció d’ocupació, també ha augmentat el nombre de persones sense feina. Aquest octubre, l’atur ha crescut un 2,29% a les comarques gironines, l’increment percentual més alt de tot Catalunya, on la mitjana ha estat del 0,75%. A Barcelona l’augment ha estat del 0,39%, a Lleida de l’1,81% i a Tarragona de l’1,50%.
Dependència dels serveis
En xifres absolutes, Girona suma 641 desocupats més que al setembre. La gran majoria —612 persones— provenen del sector serveis, una mostra de la forta dependència del mercat laboral gironí del sector terciari.
Pel que fa a la resta de sectors, l’agricultura suma 32 aturats més i la indústria 8. En canvi, la construcció és l’únic sector que redueix desocupats, amb 49 persones menys inscrites a les llistes del Servei d’Ocupació. Finalment, hi ha 38 persones sense ocupació anterior que s’han apuntat a l’atur durant el mes.
Amb aquest increment, a la província de Girona hi ha actualment 28.593 persones sense feina. Tot i el repunt mensual, la xifra continua sent inferior a la de fa un any. Ara hi ha 1.681 desocupats menys que a l’octubre del 2024, cosa que suposa un descens interanual del 5,55%.
La majoria d’aturats, 20.016, pertanyen al sector serveis. La indústria registra 3.170 desocupats, la construcció 2.369 i 610 pertanyen a l’agricultura. A més, hi ha 2.428 persones registrades sense cap experiència laboral prèvia. Més de la meitat dels desocupats (57,04%) són dones, és a dir, 16.311 persones. A més, 2.662 aturats tenen menys de 25 anys.
El final de la temprada turística també es nota en les dades de contractació. Durant l’octubre, a les comarques gironines s’han signat 24.244 contractes, una xifra que representa un descens del 2,31% respecte el setembre (574 contractes menys). D’aquests, 10.851 han estat indefinits, mentre que la resta corresponen a contractes temporals.
Per la seva banda, Catalunya ha viscut el millor octubre en termes d’ocupació dels últims quatre anys, ha sumat 19.205 nous ocupats i ha tancat el mes a tocar dels 3,9 milions de treballadors en actiu. Les dades publicades pels ministeris d’Inclusió i Treball deixen notes positives per a Catalunya, en un mes en què, tot i això, ha pujat l’atur i altres territoris han crescut més en ocupats.
Aquest augment de l’ocupació és perfectament compatible amb un repunt de la desocupació, cosa que mostra que el mercat laboral creix i es mantenen les expectatives de moltes persones de trobar a futur una feina. «Tenim un mercat laboral potent, consistent, però que encara hem de refermar molt més», va valorar el conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, en un missatge a través de les xarxes socials.
En un comunicat, la patronal Foment del Treball va avisar que l’atur registrat no reflecteix tota la realitat de la desocupació i que Catalunya se situa «entre les comunitats on menys ha disminuït l’atur interanual en termes relatius, molt per sota de la mitjana estatal». Pel que fa a CCOO de Catalunya, va alertar que encara persisteixen «riscos elevats de cronificació de l’atur per a una part important de les persones que consten com a aturats».

