El sector carni afronta una vaga que pot afectar uns 13.000 treballadors gironins | Federació Hostaleria i Turisme de les Comarques de Girona

Blog

El sector carni afronta una vaga que pot afectar uns 13.000 treballadors gironins

  |   Novetats

Diari de Girona. Els sindicats majoritaris, CCOO i UGT, han convocat aturades durant cinc dies consecutius, entre el 9 i el 13 de novembre, per exigir a la patronal millores salarials i una reducció de la jornada laboral.

El sector carni afronta cinc dies de vaga del 9 al 13 de novembre que poden afectar prop de 13.000 treballadors de les comarques gironines. Els sindicats CCOO i UGT han convocat les aturades a tot l’Estat davant la manca d’acord amb les patronals per renovar el conveni col·lectiu de la indústria càrnia. Les negociacions continuen encallades després de diverses reunions i intents de mediació, amb diferències especialment en matèria salarial i de jornada laboral. La convocatòria inclou els treballadors dels escorxadors, les sales de desfer, les fàbriques d’elaboració d’embotits i els serveis auxiliars d’inspecció veterinària.

La mobilització tindrà una especial incidència a les comarques gironines, un dels principals pols de la indústria càrnia catalana. Les dades d’afiliació a la Seguretat Social situen en prop de 13.000 les persones que treballen directament en activitats de sacrifici, conservació, elaboració i transformació de carn a la demarcació. La Garrotxa concentra uns 5.400 empleats i la Selva prop de 4.700, seguides pel Gironès. La convocatòria s’estén a tot l’Estat i coincideix amb la setmana de la vaga general prevista per a l’11 de novembre.

L’anunci de les aturades arriba després de mesos de desacords per renovar el conveni estatal, que afecta uns 125.000 treballadors i més de 3.000 empreses, segons les organitzacions patronals. L’anterior conveni va acabar formalment la seva vigència el 31 de desembre del 2025, tot i que les condicions continuen aplicant-se mentre no se n’acordi un de nou. La negociació ha passat per diverses reunions i processos de mediació sense èxit. L’últim intent, celebrat el 21 d’octubre al Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge (SIMA), també va acabar sense acord.

Els salaris, punt de conflicte

La pujada dels salaris continua sent un dels principals obstacles per desencallar les converses. UGT FICA reclama increments salarials mínims del 4% anual, acompanyats d’una clàusula de revisió vinculada a l’IPC per evitar que els treballadors perdin poder adquisitiu. També exigeix garanties perquè les pujades pactades no puguin ser compensades o absorbides per altres millores salarials, tant individuals com col·lectives, i acabin traduint-se en un increment real de les nòmines.

Les reivindicacions sindicals van més enllà dels salaris. CCOO i UGT reclamen una reducció de la jornada laboral anual, més control sobre la flexibilitat horària i una disminució dels ritmes de producció. També plantegen millores en els permisos retribuïts i en les mesures de conciliació. Els sindicats denuncien que les patronals mantenen una actitud d’»immobilisme» davant d’aquestes demandes i consideren que la convocatòria de vaga és necessària per pressionar les empreses i aconseguir avenços en la negociació.

Les organitzacions empresarials, en canvi, rebutgen aquesta interpretació del conflicte i defensen que han fet concessions per arribar a un acord. Les patronals Anice, Fecic i Agemcex asseguren que han millorat la seva proposta salarial fins a situar-la en un increment del 3,8% per al 2026, per sobre del 3,5% que havien ofert en una fase anterior de les negociacions. La seva proposta també preveu augments per al 2027 i el 2028 i una clàusula de revisió salarial en cas de desviacions de l’IPC.

En un comunicat difós després de la mediació del 21 d’octubre, les tres organitzacions empresarials van acusar els sindicats de mantenir posicions inflexibles i de desaprofitar una nova oportunitat per desbloquejar el conveni. També van lamentar que la manca d’acord estigui endarrerint l’actualització dels salaris corresponent al 2026, una situació de la qual responsabilitzen les organitzacions sindicals.

Pèrdues de més de 500 euros

Més enllà de les diferències sobre el conveni, les patronals també han advertit de les conseqüències econòmiques que la vaga pot tenir per als treballadors que la secundin. Anice, Fecic i Agemcex calculen que els empleats que participin en els cinc dies d’aturada podrien perdre més de 500 euros en la nòmina de novembre, en funció de les seves condicions salarials. Es tracta d’una estimació de les organitzacions empresarials, que consideren que aquesta pèrdua de sou s’afegiria al retard en l’aplicació dels increments salarials.

Les patronals sostenen que encara hi ha marge per arribar a un acord negociat i insisteixen que no s’han aixecat de la taula de negociació. Alhora, critiquen que la convocatòria coincideixi amb altres mobilitzacions laborals previstes per al novembre i expressen la seva preocupació perquè el conflicte del sector carni quedi condicionat pel calendari de protestes.