El Govern llança «in extremis» la gran ampliació de les xarxes elèctriques | Federació Hostaleria i Turisme de les Comarques de Girona

Blog

3

El Govern llança «in extremis» la gran ampliació de les xarxes elèctriques

  |   Novetats, Principal

Diari de Girona. L’Executiu vol aprovar abans de les eleccions del 29 de novembre la planificació per als pròxims cinc anys, amb una inversió històrica de 17.000 milions, 3.400 més que en la primera versió planejada.

El Govern treballa per aprovar in extremis la gran ampliació de les xarxes elèctriques abans de les eleccions del 29 de novembre, malgrat els dubtes legals que hi havia per com presentar el projecte definitiu al Congrés dels Diputats després de la dissolució de les Corts per l’avanç dels comicis. El Ministeri per a la Transició Ecològica, comandat per la vicepresidenta Sara Aagesen, conclou ara el debat legal i confirma el seu objectiu de tirar endavant la nova planificació elèctrica fins al 2030 abans del 29-N.

El Govern ja ha presentat la proposta definitiva del megaplà d’ampliació i modernització de la xarxa de transport d’electricitat, la que gestiona Red Eléctrica de España. Un programa que ara contempla una inversió històrica de més de 17.000 milions d’euros (3.400 milions més que la primera versió del pla, i més del doble que la planificació vigent amb 8.200 milions) i amb 6.700 quilòmetres de nou mallat. L’objectiu és estendre una infraestructura clau per continuar connectant noves plantes renovables i per poder endollar els projectes industrials, tecnològics i promocions de vivenda que s’acumulen, pels problemes de saturació de l’actual xarxa.

L’aprovació definitiva del pla, després del llarg procés de tramitació i després d’atendre una allau de més de 2.500 al·legacions, s’articula a través d’un simple acord de Consell de Ministres, que –com han insistit el president Pedro Sánchez i altres membres del’ Executiu – continua governant malgrat l’avanç electoral. Però abans del vistiplau final del Consell de Ministres, el text ha de ser presentat al Congrés dels Diputats per al seu examen i debat. I això és el que havia generat dubtes legals sobre si l’aprovació podia seguir endavant en aquest moment d’impàs a les Cambres.

La regulació contempla que la vicepresidenta Sara Aagesen presenti al Congrés dels Diputats el projecte per al seu debat, tot i que no pugui vetar-lo. En principi, la presentació a la Cambra baixa de la planificació es realitza en la comissió per a la Transició Ecològica. Però dissoltes les Corts aquesta comissió no funciona, i no estava clar que pogués ser presentada a la Diputació Permanent del Congrés, que és l’òrgan que continua actuant en període preelectoral i fins a la constitució de les noves Cambres. En la normativa simplement no està prevista aquesta casuística.

En les pròximes setmanes

Després d’una anàlisi jurídica, el Govern ha tancat el debat i considera que la Diputació Permanent del Consell sí que té potestat per atendre la presentació de la nova planificació elèctrica i la intenció governamental és fer-ho en les pròximes setmanes per accelerar l’aprovació definitiva de la planificació, segons confirmen fonts oficials a EL PERIÓDICO.

El Ministeri per a la Transició Ecològica havia iniciat la presentació de la versió definitiva del pla als governs de totes les comunitats autònomes ja abans de la convocatòria avançada de les eleccions. El departament d’Aagesen va paralitzar les trobades amb les administracions regionals durant uns dies a l’espera de saber si podria seguir endavant amb l’aprovació per la dissolució de les Cambres, però ara els ha reactivat amb una autèntica accelerada a l’agenda.

En els últims dies la ronda de presentacions a les comunitats autònomes s’ha reimpulsat, fins i tot celebrant diverses trobades en un mateix dia. La presentació de les

El ministeri d’Aagesen considera que no hi ha traves legals per a la tramitació amb les Corts dissoltes

actuacions territorialitzades de la planificació no és un tràmit obligatori, però sí que es considera una cortesia que el ministeri ha decidit mantenir malgrat pretendre accelerar el procés per a l’aprovació.

Espanya afronta un problema de saturació de les xarxes elèctriques. Les dades revelades per Red Eléctrica de España (gestor de la xarxa de transport d’alta tensió) i per les grans energètiques (responsables de les xarxes de distribució, les que arriben fins a la porta de les vivendes dels clients) confirmen la falta de capacitat en gran part de les seves infraestructures i la dificultat per atendre l’allau de peticions de la indústria i de grans tecnològiques per connectar-se.

Executar inversions

La nova planificació va acompanyada d’altres reformes legals per fer possible l’execució de les inversions milmilionàries. El Govern ja va aprovar el juliol passat un reial decret que regula els plans d’inversió de les xarxes de transport i distribució d’electricitat, amb el qual va dinamitar els límits legals fins ara vigents perquè les grans elèctriques i Red Eléctrica puguin invertir més de 35.000 milions fins al 2030, donant via lliure al fet que puguin executar 17.900 milions en inversions addicionals.

La inversió anual a les xarxes elèctriques amb càrrec al mateix sistema elèctric (això és, retribuïda a les companyies amb càrrec al rebut de la llum) era limitada al 0,065% del PIB en el cas del transport i al 0,13% del PIB en el cas de la distribució. El pla previst passa per seguir un camí creixent any rere any, per facilitar l’execució dels projectes.

A les xarxes de distribució es podran invertir fins a 10.200 milions addicionals davant el que permetien els límits legals: 1.020 milions el 2027, 2.550 milions el 2028, 3.060 milions el 2029 i 3.570 milions el 2030. A les xarxes transport de REE es podran invertir fins a 7.700 milions extra, tot i que aquest import està a expenses de la planificació elèctrica que finalment aprovi el Govern: 700 milions el 2027, 1.850 milions el 2028, 2.300 milions el 2029 i 2.850 milions el 2030.