El Govern abordarà el caos de Rodalies amb una reunió diària | Federació Hostaleria i Turisme de les Comarques de Girona

Blog

El Govern abordarà el caos de Rodalies amb una reunió diària

  |   Novetats

El Periódico. La convocatòria de control d’incidències –la primera se celebrarà avui– comptarà amb representants del Ministeri de Transports, Renfe i Adif. «Tenim anomalies que no s’haurien de produir», reconeix Paneque

La consellera de Territori, Sílvia Paneque va anunciar ahir la convocatòria d’una reunió diària “de control d’incidències” per abordar la situació dels trens. La primera se celebra avui mateix. És telemàtica i “al més alt nivell”, amb presència de representants, a més del Govern, del Ministeri de Transports, Renfe i Adif.

 El final de les obres al túnel de Roda de Berà, on s’ha treballat des de l’octubre per adaptar la galeria a les necessitats del corredor mediterrani de mercaderies, ha portat una tornada caòtica, amb fallades constants en els Regionals i a l’R2, que parteix de Sant Vicenç de Calders. Les obres en aquesta estació continuen, i tot i que el corredor Tarragona-Barcelona s’ha pogut recuperar, la situació dista molt de ser desitjable. Renfe esperava un primer dia difícil, però potser no era tan previsible que quatre dies després les coses continuessin tan accidentades.
No hi ha una versió oficial dels motius perquè els implicats (Renfe i Adif) beuen del mateix afluent (el Govern), però sí que és un fet que les avaries al Camp de Tarragona s’estan produint en la infraestructura (fallades elèctriques o en la senyalització), i aquesta és una competència del gestor ferroviari, no de l’operador del transport. Va passar el mateix el febrer del 2024, quan es va posar fi a gairebé cinc mesos d’obres a l’R3: els primers 15 dies van ser un calvari d’errors en el sistema.

Però a això s’ha d’afegir també el conflicte laboral amb els maquinistes, amb una mena de vaga encoberta com a represàlia per un traspàs de Rodalies que, segons el parer dels comitès d’empresa de Renfe i Adif, no garanteix els seus drets. En resum, una tempesta perfecta que es produeix en una zona de Catalunya ja per si sola menystinguda en matèria d’infraestructures i que ha vist com unes millores ferroviàries arribaven, bàsicament, per muscular el transport de mercaderies, i no tant el de viatgers.

Per això Paneque ha convocat aquesta trobada matinal amb els implicats en el sistema ferroviari català. A excepció dels usuaris. “L’objectiu és saber quines incidències tenim i què es pot fer, amb la màxima celeritat, per resoldre-les. Tenim anomalies que no s’haurien de produir”, va dir la titular de Territori, que va comparèixer ahir en solitari a l’estació de Sants, on va tenir una reunió, precisament, amb responsables de Renfe, Adif i l’empresa de l’obra de Roda de Berà.