Yolanda Díaz: “El registro horario se aprobará antes del verano”
La Vanguardia. La vicepresidenta segunda y ministra de Trabajo afirma que PP y Junts están secuestrados por Vox y Aliança.
La vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz, revela en aquesta entrevista que el seu projecte estrella, el registre horari, que semblava encallat després del dur informe del Consell d’estat s’aplicarà, i aviat. S’aprovarà abans de l’estiu i sense canvis significatius, assegura. També convida Junts anegociar la pròrroga dels contractes de lloguer i assenyala que amb Carlos Cuerpo hi té una bonarelació, però que discrepen en el programa econòmic.
Un dels seus projectes estrella, el registre horari, ja hauria d’estar en marxa. Però encara continua sense passar pel Consell de Ministres. Quan s’aprovarà? el registre horari serà aprovat a espanya abans de l’estiu. I crec que és la millor notícia, perquè fixi’s, vam fer dos milions i mig d’hores extraordinàries que són irregulars al nostre país, i dic irregulars perquè són sense retribuir. Aquest registre horari també serveix per apujar els salaris. És un frau fer aquestes hores extres. Per tant, en un país que té una bretxa salarial amb europa del 25%, òbviament tenir el registre horari i pagar, retribuiri cotitzar per les hores extraordinàries fraudulentes és clau. Davant de les hores irregulars al meu país, jo tinc l’obligació d’actuar.
En quin Consell de Ministres s’aprovarà?
Portaré aquest debat a la pròxima Comissió Delegada del Govern [central] per a Afers econòmics. Aquesta peça és clau, perquè és un factor de competència deslleial entre empreses que són serioses, que compleixen la llei, que respecten els drets laborals, i un grapat d’empreses que no fan el que han de fer. el que tenim avui a espanya és un registre horari en paper, en què moltes vegades als treballadors les empreses els fan firmar en blanc.
La proposta d’Economia de donar un any de temps a les pimes per adaptar-s’hi no es tindrà en compte?
Economia sempre s’ha resistit al registre de la jornada. És veritat que a mi em va sorprendre que es col·loqués en la mateixa línia de les empreses fraudulentes, perquè aquest instrument és clau per garantir la legalitat. Ja des d’abans que el debat anés al Consell de ministres, economia va mantenir l’oposició a aquesta norma, però ara estem en la posició correcta i el Govern d’espanya es posa al costat de la llei, de les hores extres retribuïdes, cotitzades.
Malgrat el dur informe que va fer el Consell d’Estat, no hi haurà canvis significatius.
çEl Consell d’estat va fer un informe que respecto, però que no comparteixo en absolut. Analitzant el fons de la qüestió, es posa deliberadament al costat dels criteris de la patronal. A més, que en ple segle XXI el Consell d’estat parli de torns diu molt d’un país que ja no existeix, perquè la realitat és que les empreses espanyoles ja tenen implantats sistemes digitals.
Per tant, sense canvis significatius .
Significatius, no. És un desenvolupament reglamentari.
Vostè ha tingut enfrontaments amb el ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, i abans, amb l’anterior titular, Nadia Calviño, les relacions tampoc no eren fàcils. Amb qui és més difícil tractar, amb Calviño o amb Cuerpo?
Jo tinc una relació personal magnífica ambel senyor Cuerpo, però la política no va d’això. És que elprograma econòmic del senyor Cuerpo és el mateix que el de Nadia Calviño. I allà hi tenim una discrepància. Fixi’s, jo he tingut una discrepància amb el senyor Cuerpo sobre la tributació de l’SmI. No va de persones; va de projectes polítics. I jo crec que les rendes salarials inferiors als 21.000 euros al meu país, com he defensat i he guanyat, no han de tributar a Hisenda.
No comparteix, suposo, la proposta del PP de deflactar l’IRPF?
No, però estic disposada a abaixar els impostos als qui menys tenen a canvi que les rendes salarials més altes paguin més.
El Consell de Ministres va aprovar l’avantprojecte de llei de prevenció de riscos laborals. Però arriba sense el suport de la patronal i sense majoria al Parlament.
Les dretes votaran en contra d’una norma que parla de la sinisContractes de lloguer Jo em defineixo pel que voto i pel que faig; jo vaig votar a favor dels catalans” Riscos laborals “Les dretes votaran contra la norma en un país amb més de 700 morts el 2025?” tralitat laboral en un país en què el 2025 han mort més de 700 persones als seus llocs de treball? Jo ho veig difícil. És veritat que el PP és capaç de tot.
El Congrés va tombar el decret de la pròrroga dels lloguers. Què faran ara?
En primer lloc, transmetre esperança a la ciutadania. el problema principal i la gran fàbrica de desigualtat a espanya és l’habitatge. el que estem dient és que les rendes d’arrendament, que ja són molt altes ara mateix, es revaloritzin amb un límit, el 2%, però ja són molt altes les que tenim. Què farem? els drets també es guanyen al carrer. Tenim l’obligació de convertir aquest problema real no en un problema individual, sinó en un problema de país,col·lectiu, mobilitzant-se.
És possible aconseguir el suport de Junts a canvi de rebaixes fiscals als propietaris?
La nostra posició és que sempre és possible negociar, però les parts han de voler arribar a acords. Jo vaig llançar l’IVA franquiciat fa molts mesos en un dinar informatiu. També té a veure amb això. Com no hem de per metre la transposició d’aquesta directiva? nosaltres ho tenim claríssim.
Abans d’arribar a la votació al Congrés, vostè va titllar Junts de partit racista i classista.
Jo em defineixo pel que voto i pel que faig. i aquests dies hi havia unaposició ferma: si un es posava votant al costat de 500.000 catalans a qui afectava aquesta mesura, o es posava al costat de les patronals espanyoles i dels fons d’inversió estrangers. Jo vaig votar a favor dels catalans. el problema que tenen el PP i Junts és que estan segrestats els uns per Vox i els altres per Aliança Catalana.
Creu que Junts va fer servir aquetes declaracions com a excusa o realment van afectar la interlocució?
En absolut. És més, van dir que Sumar havia comprès el que volien. De manera que, si volen negociar, estem oberts a negociar, però per arribar a un acord.
Una vegada que s’ha descartat per al 2027, qui creu que ha de pilotar l’espai plurinacional?
Tot i que ho van fer amb mi, jo no he entrat mai en el joc de donar noms.
Quin en seria el perfil adequat?
L’important és entusiasmar un país que és progressista. Cal transmetre alegria a la ciutadania perquè tingui la democràcia a les mans i vagi a votar a favor veure amb el que hem fet nosaltres, encara que després en presumeixi el PSOE. I està bé que en presumeixi. Vol dir que hem guanyat aquesta batalla.
La legislatura ha entrat en una fase d’esgotament parlamentari. Queda marge per lligar grans acords?
El que planteja és cert. Però és que no depèn de nosaltres. Quan les dretes voten contra la revalorització de les pensions, o les renovables, és perquè ja estan disposades a fer el que sigui, malgrat que la valoració que la població fa de l’oposició és nefasta. això és així. Però encara amb tot, aquest govern [espanyol] continua millorant la vida de la gent.
La insubordinació de Sumar al Consell de Ministres per aprovar el decret d’habitatge ha afectat la seva relació amb Pedro Sánchez?
Tinc una relació magnífica amb el president, li tinc un gran afecte. Ho dic honestament. Però soc defensora que la ciutadania estigui al cas, sense cap por, de quines són les nostres posicions. Sumar té un perfil propi; ho hem demostrat. I els grans èxits d’aquest govern [central], els que permeten que siguem els líders en el creixement econòmic, tenen a veure amb el que hem fet nosaltres, encara que després en presumeixi el PSOe. i està bé que en presumeixi. Vol dir que hem guanyat aquesta batalla.
El Papa vindrà al juny a Espanya. Què espera de la visita?
És molt important per al nostre país, i tots els ministeris estem treballant per a això. Jo no soc creient, però llegeixo tot el que escriu el Papa. i recomano a tothom que ho faci. És de màxim interès. es posa al costat de la decència, de la dignitat, dels drets humans, de la humanitat i del laborisme. Per tant, m’agradaria que els espanyols i les espanyoles l’acollíssim amb el benestar que mereix, i que l’extrema dreta d’aquest país estigui a l’altura al contrari de les insolències i les burles del senyor Donald Trump.

